Przestrzeń, na której pracujesz ma znaczenie. Wiele poradników dotyczących zwiększania efektywności pracy i umiejętności koncentrowania się na wyznaczonych zajęciach zaznacza, że dobre biurko i sposób jego organizacji ma kluczowe znaczenie, jeśli chcemy poprawić naszą produktywność. Dotyczy to zarówno samej konstrukcji mebli biurowych, z których korzystamy, jak i dodatkowych akcesoriów i sprzętów, które na nich umieszczamy.
Zacznijmy od najważniejszych kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę przy wyborze biurka. Po pierwsze, jego wysokość. Zbyt wysokie biurko sprawi, że pisanie czy nawet czytanie dokumentów będzie uciążliwe. Zbyt niskie biurko z kolei zmusi nas do garbienia się, przez co praca będzie niewygodna. Biurko ma nam pozwalać na swobodne położenie rąk i dostęp do klawiatury. Po drugie, rozmiar biurka. Musimy mieć wystarczająco dużo wolnej przestrzeni w zależności od tego, czym się zajmujemy. Przykładowo dział księgowy powinien mieć zdecydowanie większe biurka, niż sekcja projektantów stron. W księgowości jest zawsze pełno dokumentów, które trzeba jakoś uporządkować. Z kolei informatycy potrzebuję tylko miejsca na monitor, klawiaturę i kalendarz.
Porządek na biurku jest najważniejszy
Teraz najważniejsza część dla osób borykających się z prokrastynacją i brakiem motywacji do pracy. To, jak wygląda twoje biurko, decyduje o tym jak wydajnie pracujesz. Bałagan, tarzające się umowy sprzed kilku miesięcy, ślady po kawie – to wszystko tworzy chaos rozpraszający twoją uwagę. Pozbądź się wszystkich rzeczy, które są zbędne do twojej pracy. Jeśli potrzebujesz jedynie laptopa, wyeliminuj wszystko inne. Twój wzrok przestanie błądzić po otoczeniu, a ty będziesz mógł w skupieniu poświęcić się wypełnianiu zadań, które zaplanowałeś na ten dzień.
Wbrew pozorom duże dębowe biurka nie zawsze są najlepsze. Im więcej przestrzeni, tym większa chęć do zajęcia jej przyborami do pisania, notatnikami, segregatorami czy drukarkami. Nie da się ukryć, że o wiele lepiej pracuje się na pustym biurku, bez zbędnych rozpraszaczy. Spróbuj tej metody – oczyść swoje biurko i porównaj efekty swojej pracy ze wcześniejszym stanem rzeczy. Będziesz zaskoczony, jak bardzo wydajność pracy wzrośnie przez zastosowanie tej prostej metody.